skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

De berging van de Boulton Paul Defiant L6958 (3)

In het eerste deel van dit artikel is ingegaan op de vondst en berging van de Boulton Paul Defiant L-6958, die op 13 mei 1940 neerstortte in de Biesbosch bij Werkendam. In het tweede deel ging het om de piloot, P/O Samuel Richard Thomas. De boordschutter, LAC John Stuart Mee Bromley, is minder fortuinlijk. Hij komt om het leven en krijgt pas na 82 jaar zijn graf. Daarover gaat deel 3 van het verhaal.

LAC John Stuart Mee Bromley (521438)

Over John Stuart Mee Bromley is tot op heden maar weinig bekend, hij is geboren op 16 maart 1916 in 2 Rossett Ave, Toxteth Park, Liverpool, Engeland. In zijn onderstaande geboorteakte staat enkel de moeder Constance Maud Bromley vermeldt, 2 Toft Street, Edge Lane, Liverpool.

Geboorteakte van John Stuart Mee Bromley (Archief Jan Jolie)
Geboorteakte van John Stuart Mee Bromley (Archief Jan Jolie)

Op 15 juni 1916 in Christ Church, Kensington, Liverpool, werd John gedoopt. Hier kreeg hij de naam als, John Stewart Bromley zoon van Constance Maud Bromley (1887-1958). De vadersnaam, voor zover bekend ‘Frederick Mee’, werd niet vastgelegd.

John meldt zich vrijwillig bij de RAF als reservist en krijgt het servicenummer 521432. Na zijn opleiding als boordschutter wordt de Leading Aircraftman gestationeerd bij het 264 ‘Madras Presidency’ Squadron. Op zijn eerste vlucht op Nederland op 13 mei 1940 komt hij om het leven in een luchtgevecht.

In 1946 schrijft Samuel Thomas een brief, waarin hij nogmaals zijn verhaal vertelt, nu voor de moeder van John Bromley: (…) The operation took place in the dawning hours of 13th May 1940 over Holland, to be precise Rotterdam.  Unfortunately, we were intercepted by a large number of enemy fighters and a severe air battle took place in which our aircraft were considerably outnumbered. John Stuart Bromley acquitted himself very well accounting for two enemy aircraft and a possible third.  However there was a very sudden burst of fire; all the controls were shot out of my hands, and the aircraft caught fire. I called to Bromley on the radio telephone several times and told him to bail out, but there was no reply.  Finally, I waggled the wings of the aircraft violently from side to side, this being a pro-arranged signal to bail out if the radio failed, physical contact being impossible between the pilot and gunner on this type of aircraft.

By this time the fire had practically enveloped the aircraft and my own clothes were in actual fact burning in places, so that I was forced to bail out, coming down on one of the many small islands situated between the mouths of the river NIEUWE and MAAS and I know as the BIESBOSCH area.  As I came down I saw the aircraft fall to the earth in a mass of flame and disappear below the surface of one of the hundreds of waterways which flow in the part of Holland.

There is no doubt in my mind that L.A.C. Bromley was killed either by the original bust of machine gun and cannon fire or eventually by the fire itself, assuming him to be too badly wounded to get out of the aircraft. If he was uninjured, he had ample time to get out, but I am quite sure in my own mind that he did not attempt to leave the aircraft. (…)

Bron: Air 81/363

Een graf voor Bromley

LAC J.S.M. Bromley, staat na deze missie van 13 mei 1940 te boek als "missing in action".

Omdat ik veronderstel dat de geborgen stoffelijke resten en privézaken toebehoren aan Bromley, en ik ervan uit ging dat de botresten mogelijk reeds waren geïdentificeerd, neem ik in het najaar van 1996 contact op met de Oorlogsgravenstichting. De stichting is het met mij eens dat het waarschijnlijk gaat om J.S. Bromley, maar (…) De hoeveelheid stoffelijke resten, waarover kapitein Jongen [van de Bergings- en Identificatiedienst Koninklijke Landmacht (BIKL); redactie] thans beschikt, is echter zo klein dat daaruit helaas geen identiteit van het slachtoffer te herleiden valt. In 1998 raakt ook de Britse militaire attaché  Luitenant-kolonel CA Le Hardy betrokken bij het onderzoek. Pogingen om botfragmenten die bij particulieren terecht zijn gekomen te achterhalen blijven echter zonder resultaat.

Lt. Col. C A Le Hardy bij de onthulling van het gedenkteken ter ere van de noodlanding van de Defiant L6977 aan de Rijsdijk in Oosteind gemeente Oosterhout, 1998 (foto: Cor Huijben)
Lt. Col. C.A. Le Hardy ontmoette ik bij de onthulling van het gedenkteken ter ere van de noodlanding van de Defiant L6977 aan de Rijsdijk in Oosteind gemeente Oosterhout, 1998 (foto: Cor Huijben)

En dan wordt het stil rond de zaak. In 2019 breng ik mijn onderzoek onder de aandacht van Ivo de Jong van de Studiegroep Luchtoorlog. De gevonden stoffelijke resten kunnen immers niet anders dan van Bromley zijn. Ivo neemt vervolgens contact op met kapitein Geert Jonker, het hoofd van de  Bergings- en Identificatiedienst Koninklijke Landmacht (BIKL). De botfragmenten die nog restten blijken nog bij deze dienst te berusten. Kapitein Jonker stelde een rapport op dat in december 2020 aan het Britse Ministerie van Defensie (MOB) werd aangeboden. Joop Thuring gebruikte zijn contacten bij BIDKL en Brits MOD om deze zaak onder de aandacht te brengen.

Zoals gebruikelijk kost het vervolgens geruime tijd voordat een beslissing volgt. Dit heeft te maken met de hoeveelheid (vooral Eerste Wereldoorlog) cases die daar in behandeling zijn. Maar begin augustus 2022 volgt het verlossende woord: de stoffelijke resten worden geïdentificeerd als die van LAC Bromley. Bovendien zijn dat er voldoende om een individueel graf te rechtvaardigen.

Uitnodiging voor de begrafenis van John Stuart Mee Bromley
Uitnodiging voor de begrafenis van John Stuart Mee Bromley

Op 28 september 2022 heeft Leading Aircraftman John Stuart Mee Bromley eindelijk zijn eigen graf op begraafplaats Jonkerbos in Nijmegen in graf I1.C .1. 82 jaar na dato.

Begrafenis van John Stuart Mee Bromley op 28 september 2022 (foto via Ivo de Jong, SGLO)
Begrafenis van John Stuart Mee Bromley op 28 september 2022 (foto via Ivo de Jong, SGLO)

Het zal duidelijk zijn: zonder deze mensen was het mij nooit gelukt, maar ik ben trots op de woorden van Ivo de Jong uit Ede die in een aangepaste versie van mijn volledig onderzoek plaatste in het tijdschrift Bulletin Air War 1939-1945, 'LAC J.S.M. Bromley niet langer vermist' eindigde met de woorden (...) maar het is vooral een compliment voor de betrokkenheid van Joop Thuring, zeker voor kapitein Geert Jonker die een overtuigend rapport bij de Britse overheid heeft ingediend, maar vooral voor Jan Jolie met zijn jarenlange grondige onderzoek en zijn volharding. Zonder Jan was het graf voor Bromley er niet gekomen.

Lees ook de andere delen van dit verhaal

Reacties (1)

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 16 februari 2024 om 21:06
Wat een mooi compliment voor Joop Thuring, maar zeker voor jou Jan. En dik verdiend. Wat mooi om dit graf voor Leading Aircraftman John Stuart Mee Bromley te hebben kunnen realiseren. Mooi onderzoek Jan.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.