skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Spoorongeluk in Breda in 1879

Als een 22-jarige beschuldigd wordt een spoorwegongeval te hebben veroorzaakt in Breda, betekent dat ook het einde van zijn carrière bij de Staatsspoorwegen. Maar er zijn best nog wel vraagtekens rond dit Bredase spoorongeluk.

Medio 1879 werkte mijn voorouder Pieter Jenzes bij de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen. Als er op 8 december 1879 ’s avonds om elf uur een trein ontspoort als gevolg van een verkeerde stand van wissel 7, wordt de dan 22-jarige Pieter Jenzes hiervoor aansprakelijk gesteld. Er volgt een rechtszaak voor de rechtbank in Breda, die Pieter Jenzes vrijspreekt. De officier gaat in hoger beroep en de zaak wordt behandeld bij de rechtbank in Den Bosch.

Die spreekt op 25 maart 1880 Pieter Jenzes opnieuw vrij, omdat niet voldoende is aangetoond dat het zijn schuld is.

De toedracht van het ongeluk wordt in de archiefstukken van de rechtbanken als volgt omschreven. "Op 8 december 1879 wordt loc 143 uit de loods gehaald en geplaatst voor trein 30 uit Tilburg. Loc 143 passeert de wissels 3,5 en 7. Als later rond elf uur de trein naar Rotterdam wissel 7 passeert loopt die uit de rails en belandt tussen wissel 5 en 7. Daarbij botst de trein tegen loc 40."

De machinist W. Schoutense probeerde te remmen (hij zag dat de wissel verkeerd stond), sprong uit de trein en liep daarbij kneuzingen op. Verder is er vooral materiële schade. Het klinkt aannemelijk dat Pieter Jenzes zich na dit voorval niet meer thuis voelde bij de Staatsspoorwegen. Hij is overgestapt naar de Zuider Stoomtram Maatschappij. Vanuit de Keizerstraat in Breda verhuist hij op 20 oktober 1880 naar Oosterhout.

Helaas hebben we geen foto van het Bredase ongeval, maar om een indruk te krijgen van de ravage die een ontspoorde stoomlocomotief kan aanrichten, deze foto van een treinongeluk bij Haps.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!