skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Neergestorte vliegtuigen in Moergestel 1940-1945

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 27 april 2012
bijgewerkt op 8 mei 2019
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Op 1 augustus 1942, om 03.10 uur, stortte langs de weg van Moergestel naar Oirschot een Handley Page Hampden I bommenwerper neer van het 14 OTU. De piloot van dit toestel was Sgt. E.F. Collins.

De Hampden N9062 (call sign "K" for King) was in de late avond van 31 juli opgestegen vanaf zijn basis Cottesmore bij uitstekend weer en heldere maan. Het doel van die avond was Dusseldorf, het centrum van de Duitse staalindustrie. Dertig van de 630 bommenwerpers die aan deze missie deelnamen, zouden niet terugkeren. De bemanning van de N9062 bestond naast de piloot uit de radiotelegarfisten/boordschutters Sgt. G.B. Russell en Sgt. M.S. Whiting en waarnemer Sgt Leonard Lobb.

Op de terugweg van Dusseldorf werd de N9062 aangeschoten door een Duitse nachtjager, waarna de bommenwerper in aanraking kwam met een hoogspanningsleiding. Om ongeveer 03.10 uur stortte de Hampden neer in een perceel bouwland naast de provinciale weg Moergestel-Oirschot. Veldwachter R.A. van Geersaem hoorde de klap. Terwijl hij zich nog klaar maakte om op onderzoek uit te gaan, kreeg hij een telefoontje van de burgemeester om het vliegtuig te gaan zoeken.

Bij het wrak aangekomen trof hij één persoon naast en één onder het vliegtuig aan, beiden zwaar gewond. De vierde man bevond zich eveneens onder het vliegtuig. De agent veronderstelde dat deze man wel dood zou zijn, maar toen die eenmaal uit zijn benarde positie bevrijd was, bleek hij springlevend en zelfs zonder enig letsel te zijn.

Inmiddels was ook P.J. van Rooy, wachtmeester der Marechaussee van de Brigade Oisterwijk gearriveerd, later gevolgd door twee van zijn collega’s. Eén van de zwaargewonden werd met de auto naar het St. Elisabethziekenhuis in Tilburg vervoerd en overgegeven aan de Duitse Wehrmacht. Dat was Leonard Lobb uit Cornwall, die nog dezelfde dag in het ziekenhuis stierf, 29 jaar oud. Hij werd begraven op Vredehof in Tilburg, graf A 1 24.

De Duitsers haalden later de andere zwaargewonde met een ziekenauto op en maakten hem, samen met de andere twee nog levende bemanningsleden, krijgsgevangen.

(Deze gegevens zijn ontleend aan een artikel door Gerrit Kobes in de Tilburgse Koerier van 21 september 1989).

Op 22 februari 1944 crashte Uffz. Friedrich Wilhelm Kratz (19) om 12.20 met zijn Messerschmitt Bf 109G-6 van het 8./JG 1. Hij kwam daarbij om het leven en ligt nu begraven op Ysselsteyn, graf CQ-8-186.

Dankzij Gerrit Kobes weten we wat meer over de Hampden. Maar wat is er op 22 februari 1944 gebeurd? Heeft de Duitse piloot een noodlanding moeten maken vanwege motorpech of is hij neergeschoten door geallieerde jagers?

Zijn er bij deze crashes aan de grond nog slachtoffers gevallen of gebouwen beschadigd? En waar zijn de vliegtuigen precies neergekomen? Er zijn vast nog mensen in Moergestel die hier wél meer van weten!

Reacties (3)

henk zei op 26 oktober 2017 om 11:43
erg fijn dat jullie dit met mij willen delen.xxx
Frans Goris zei op 11 september 2023 om 07:54
Over deze gebeurtenis citeerde Noud Smits in zijn " Moergestel 1940-1944 Oorlog en bevrijding" (1994) : een verslag van de Moergestelse rijksveldwachter Van Geersaem (41-43) en een verslag van Milton Stanley Whiting (43-46). De moeite waard voor geïnteresseerden.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 12 september 2023 om 10:43
Met dank voor deze verwijzing, Frans. Online kan ik geen scans vinden maar ik zie dat het boek van Noud Smits bij het Regionaal Archief Tilburg te vinden is; voor wie het wil inzien.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.