skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Emoties rond de verdedigingslinies en tankgrachten rond Bergen op Zoom (deel 3)

Hans Jordans
Hans Jordans
vertelde op 12 november 2023
bijgewerkt op 20 november 2023
De vasteland-verdedigingslinies in de Tweede Wereldoorlog zijn al veelvuldig onder de aandacht geweest, maar in Bergen op Zoom leek het weer even “oude tijden”. In deel 1 en deel 2 hebben we reeds een inzage gegeven van de Duitse verdedigingslinie rond de stad Bergen op Zoom.

De stad lag tijdens de oorlogen met Spanje en Frankrijk op een strategische locatie tussen Holland en Zeeland en nu besloten de Duitsers van die strategische locatie wederom gebruik te maken bij het naderen van de geallieerde troepen. Niet alleen met de bekende mijnenvelden, dammen en meer van de eerder besproken tankversperringen. Nee, zij wilden de verdedigingslijn doortrekken tot in het water.

In 1942 werd door hen de grootste Nederlandse baggermolen , de Beverwijk 14 van de firma van Hattem en Blankevoort naar de Oosterschelde gehaald. Met dit geweldige apparaat dachten zij een tankgracht te kunnen graven, die aansloot op de verdedigingswerken vanuit Bergen op Zoom.


Foto uit archief www: dredgepoint.org

Toen de Geallieerden dit in 1944 eenmaal doorhadden gingen zij deze baggermolen bestoken met bommen om het werk beëindigd te krijgen. In september 1944 lukte het om met bommen de molen zodanig te beschadigen dat hij kapseisde en in de zojuist door hem zelf gegraven geul wegzonk.


Foto uit het Laurier Militair Archief Canada
box 226-4-1118 van 21 october 1944

 


De baggermachine is (op de foto hiernaast) duidelijk waarneembaar langs de dijk bij de uitloop van de Molenbeek.

Dat leverde heel wat naweeën op aan het einde van de oorlog. De molen vertegenwoordigde nog een geschatte waarde van bijna 3 miljoen gulden. Heel veel geld voor die tijd. Dus werd er door Rijkswaterstaat en de eigenaar nagedacht om het hele kolossale apparaat uit het slik te lichten voor hergebruik als baggermolen. Die was in het naoorlogs Nederland zeker wel nodig. De kosten voor de lichting werden geschat op fl. 120.000,= gulden…..dus dat woog wel op tegen de geschatte waarde van de molen.

 

Het geploeter begon in april 1947 maar de Oosterschelde gaf niet zo gemakkelijk haar 'voorwerpen' prijs. De aanslibbing van materiaal en de zuigende werking van de modder eronder speelde de lichtende partijen behoorlijk parten. De voorbereidingen waren reeds in november 1946 begonnen. Dat betekende hoe gaan wij het slib verwijderen, gaten dichten en de nieuwe bewoners op het vaartuig verwijderen. Dat waren voornamelijk krabben en heel veel mosselen. Het gevaarte ligt op zijn bakboordszijde in het slib. Een speciale zuiger is vanaf april volop bezig om te trachten het slib weg te zuigen. Dit lukt niet constant omdat er telkenmale naar een goede zuighoek moet worden gezocht. En als het al is weggespoten komt het bij de eerstvolgende vloed weer teruggevloeid.

Het grootste probleem is om het gevaarte gekanteld te krijgen. Dit lukt niet echt best en nu al 3 maanden verder gaat men het rigoreuzer aanpakken. Als eerste gaat de emmerladder (het onderdeel dat de slib wegschraapt) verwijderd worden. Inmiddels is er een grote bok de Ajax gearriveerd, maar die blijkt het ook niet alleen te kunnen. Een tweede grote bok, de Hercules, zal kortelings aansluiten bij de Ajax, waarna een nieuwe liftpoging zal worden ondernomen. De lichting van de baggermolen is nu al enige maanden over de geplande datum heen. Het is nu al oktober 1947 en de angst bestaat dat het dit jaar niet meer lukken zal het gevaarte te lichten vanwege de te verwachten najaarsstormen.

Hij moet en zal eruit….het hele spel is nu een prestigeslag geworden. Met enorm veel inspanning en slepend langzaam is het op 19 oktober 1947 gelukt het gevaarte uit het slib te lichten. De twee grote bokken de Hercules en de Ajax hebben met behulp van 2 kleinere bokken van elk 75 ton tilkracht eindelijk hun strijd tegen de Oosterschelde en de baggermolen gewonnen.


De Beverwijk 14 in de takels van de Ajax en de Hercules
(foto Ben v Meerendonk / archief AHF/ collectie IISG)
en verslag en foto in de Waarheid van 20 oktober 1947

 


Dit is een vergroting van een foto die in dit eerdere verhaal wordt gebruikt. "Daarop is te zien bij het huisje de silhouetten van de hijsbokken, waarin het in dit verhaal over gaat. Ontdekker van deze "silhouetten" is Willem Kruf en hij maakte er mij zeer enthousiast attent op. Samen gekeken en ja, ze zijn het echt", meldt Hans Jordans

 

Bronnen:

Info komt uit de Waarheid, de Telegraaf, het Parool, Trouw en PZC.

Reacties (3)

Willem Kruf zei op 16 november 2023 om 12:18
Weer een mooi stukje Bergse en in bijzonder Borgvlietse historie. Bedankt Hans.
Ik ben benieuwd of zich nog Bergenaren of Borgvlieters melden, die op de dijk naar de lichtwerkzaamheden stonden te kijken. En mogelijk zelfs foto's hebben gemaakt.
Willem Kruf zei op 21 november 2023 om 19:15
Bij nader inzien staan in de blauwe cirkel op bovenstaande foto niet de hijsbokken, waarmede de baggermolen is gelicht. De foto van de Legerfotodienst (op beeldbank NIMH) is van 18 april 1947. De eerste hijsbok is pas later ingezet aldus De Nederlandsche transportcourant op donderdag 9 joktober 1947 : "Beverwijk” zal door „Ajax” worden gelicht. Nadat men talrijke malen tevergeefs heeft gepoogd de resten van Nederlands grootste baggermolen, de Beverwijk 14. uit de modder van de Schelde te bevrijden, gaat men het thans proberen met Europa’s grootste bok, de Ajax. De bok is dezer dagen in de Schelde voor Bergen op Zoom gearriveerd. " De eerder pogingen zijn ondernomen met zogenaamde jukken, aldus het artikel in Trouw van donderdag 19 juni 1947 met een fraaie foto van de jukken. Dus op de foto staan niet de hijsbokken, maar de rookpluimen van de jukken in bedrijf.
De hyperlink naar de foto met de jukken is:
https://imageviewer.kb.nl/ImagingService/imagingService?words=Beverwijk+Bergen+op+Zoom+baggermolen&id=ABCDDD%3A010871161%3Ampeg21%3Ap003%3Aimage&coords=ABCDDD%3A010871161%3Ampeg21%3Ap003%3Aalto&colour=fefe56&x=507&y=1841&r=0&s=0.6868686868686866&w=792&h=493
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 22 november 2023 om 08:17
Helemaal duidelijk hoor, Willem. Het gaat dus niet om de jukken zelf maar om de rookpluimen. Goed gezien, Sherlock van de historische foto's ;)

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.