Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Ook worden in die periode fietspaden aangelegd o.a. in de Eversen, lopende vanaf het Koffiehuis van M. Versantvoort tot aan de bouwhoeve bewoond door Biemans. De landweg die er ligt is jammer genoeg voor een groot gedeelte van het jaar voor wielrijders niet bruikbaar.
Bewoners op Vressel verzoeken om een fietspad, omdat in het winterseizoen en ook dikwijls zomers hun buurtschap door de bijna onbegaanbare wegen niet te bereiken is. Daarom verzoeken zij om een fietspad te doen aanleggen lopende van de Nijnselse brug tot aan de grens van Breugel.
Zij zijn bereid daartoe de nodige werkzaamheden vrijwillig en kosteloos te verrichten. Op 17 mei 1934 wordt besloten in de Vresselse heide ongeveer 17 kilometer wegen berijdbaar te maken, te egaliseren en rijwielpaden aan te leggen.
Ook Olland verzoekt rond die tijd een vergunning tot het aanleggen van een fiets- of kerkpad op de berm lopende van Roest te Olland naar Casteren, en van de Horst tot aan de Roest.
De bewoners van de Sloef en Schoor geven te kennen dat de weg van de Sloef tot het dorp in de winter vaak bijna onbegaanbaar is en ’t fietsrijden daar dan onmogelijk is. Zij verzoeken een fietspad te mogen aanleggen met medewerking der gemeentearbeiders.
Ook de soldaten die in de Eerste Wereldoorlog hier gestationneerd zijn, maken goed gebruik van de fietspaden. In de nu nog altijd prachtige kasteellaan staan ze keurig opgesteld, klaar om te fietsen.
In die tijd wordt door de autoriteiten aan de militairen opdracht gegeven de rijwielpaden niet met hunnen paarden te berijden.
Verschillende eigenaars van motoren willen graag gebruik maken van de fietspaden. Ze verzoeken de gemeente dan ook vergunning om gebruik te mogen maken van de fietspaden.
Vergunningen worden o.a. verleend aan Mej. A. J. van Rooij verloskundige, de artsen Alkemade, H. R. Hefting, J. Cooijmans, de boswachter T. van Hemel, kapelaan De Beer, J. H. Moonen horlogemaker, A. J. A. Van Drimmelen veearts, P. van Rooij technisch adviseur van de ‘Jonge Boerenstand’, P. van Asseldonk winkelier en L. van Roozendaal-van Oploo manufacturen uit Schijndel.
Ook W. Janssen uit Veghel, Hoofdstraat A 105, krijgt een vergunning. Hij bezoekt landbouwers voor de verkoop van benzine en olie voor landbouwmachines, broedmachines enz. Hij werkt voor de Maatschappij tot detailverkoop van petroleum ‘De Automaat’, gevestigd te ’s-Gravenhage.
Foto’s: Jo van der Kaaij.
Bron: BHIC, Archief Gemeentebestuur Sint-Oedenrode 1811-1933 en Gemeentebestuur Sint-Oedenrode 1934-1969.