skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Neergestorte vliegtuigen in Eersel 1940-1945

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 19 april 2012
bijgewerkt op 8 mei 2019
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Op 20 september 1944 stortte rond 14.45 uur een Short Stirling IV bommenwerper (LJ851) neer in de buurt van de boerderij van Wintermans. De piloot van het toestel van het 196 Squadron was W/O G.R. Oliver. Op 17 en 18 september had deze crew in het kader van Operatie Market Garden al Horsa Gliders met para’s gesleept, dit keer ging het om bevoorrading. Aan boord hadden ze 21 containers in het bommenruim en twee zogenaamde “panniers” (manden of korven) elders in het vliegtuig. Ze hadden ook twee army dispatchers aan boord, die ervoor moesten zorgen dat de manden op de goede tijd en de goede plaats gedropt zouden worden.

Terwijl ze snel daalden richting de droppingzone werd het toestel geraakt door Flak, waarbij de linkervleugel in brand vloog. Terwijl de piloot probeerde het vliegtuig in bedwang te houden, nam de bemanning zijn crashposities in. Vlak daarna brak de vleugel af, wat als “voordeel” had dat het vuur zich niet verder kon verspreiden. Het toestel raakte de grond en schoof een eind over zijn buik. Toen het tot stilstand kwam, bleek niemand gewond te zijn.

De bemanning bestond naast piloot George Oliver (RAAF) uit navigator F/Sgt. Jimmy Oates, bommenrichter F/Sgt. James Oates, radiotelegrafist W/O Les Steele, boordwerktuigkundige F/Sgt. Dennis Royston en staartschutter W/O George Galinas. Toen iedereen het wrak verlaten had, besloten ze dekking te zoeken in de bosrand, een eind verderop. Maar gelukkig kwamen er al geallieerde troepen aanrennen om hen daarvan te weerhouden, want het bos zat vol Duitsers, opgejaagd door de Britse grondtroepen net een half uur daarvoor. Via Diest en Brussel bereikte de bemanning uiteindelijk weer hun thuisbasis Keevil. Ze waren de tweede bemanning van het squadron die veilig terugkeerde na te zijn vermist. 
 
Op 22 januari 1945 crashte om 16.50 uur ten noordwesten van Eersel een Hawker Typhoon IB (MN424) van het 439 Squadron als gevolg van motorstoring. Piloot F/O W. Kubicki (RCAF) was opgestegen van vliegveld B.78 Eindhoven voor een gewapende verkenningsvlucht. Hij bracht het er levend vanaf.

We hopen dat er in Eersel nog mensen zijn die hier nog meer van weten!

Reacties (9)

Henk van Sambeeck zei op 9 augustus 2012 om 14:45
Het verhaal van de bommemwerper heb ik van mijn ouders wel eens gehoord, die hebben het gezien, moet net achter het riviertje de Run zijn gebeurt tussen het riviertje en richting Bergeijk in zeg maar, als klein kind speelden we daar altijd in wat wij noemden het "Heibroek" (stuk bos aan beide kanten van de Run) kan me herinneren dat daar een diep gat/plas was met altijd "zwart" water en stukken metaal en wat altijd stonk naar wat wij toen zeiden "benzine"
Volgens mijn ouders moet daar een van de bemanningsleden tot aan zijn middel toe in de grond zijn beland...
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 13 september 2012 om 11:44
Hartelijk dank Henk, voor het delen van deze herinnering met ons.
Ad zei op 18 januari 2014 om 12:27
Re;Rien ;Allereerst kwam dit vliegtuig neer op grondgebied Duizel niet Eersel.
Re;Henk. Zou u mij de door u genoemde locatie eens aan kunnen wijzen??
Vrgr
Henk van Sambeeck zei op 18 januari 2014 om 13:04
Hallo Ad
zou ik best willen doen maar hoe kom in in contact met je, vindt dit zelf ook een intresant onderwerp
vr groet
Ad zei op 18 januari 2014 om 13:05
mail mij even via a.zantvoortATonsneteindhoven.nl
Rien Wols, bnamens BHIC bhic zei op 20 januari 2014 om 11:04
@Ad,
Er is een formele reden, waarom die crash onder de gemeente Eersel staat, en dat is dat Duizel en Steensel in 1923 al zijn samengevoegd met Eersel. Dus in 1944 was het gemeente Eersel en de crash hoort daarom volgens onze redenering op deze pagina thuis.
Maar er is nog iets: als ik de omschrijving van de locatie door Henk goed lees, dan was het in de buurt van het riviertje de Run. En dat ligt volgens mij toch echt ten zuiden van Eersel en niet in Duizel. Maar ik hoor graag je argumenten, natuurlijk.
Henk van Sambeeck zei op 20 januari 2014 om 11:11
Hallo Rien

ik heb al contact gehad met Ad, volgens hem is er in Walik een Lancaster neergestort, misschien dat dit het is aangezien Walik een steenworp van die plaats die ik in gedachten heb af is

vr groet
Henk
Eric Willems zei op 12 mei 2020 om 16:07
Mijn moeder ( Nelly v/d Zanden ) vertelde mij meermaals het verhaal van een neergestort vliegtuig bij Eersel, waarbij een van de piloten tot zijn middel in de grond zat en een andere zat dood in zijn stoel...

groetjes Eric
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 13 mei 2020 om 12:12
Jee Eric, wat moet dat een enorme indruk hebben gemaakt. Hoe oud was je moeder toen ze dat heeft meegemaakt?

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.