skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

De Bossche havens

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 23 maart 2011
bijgewerkt op 25 augustus 2021
's-Hertogenbosch was rond 1800 veruit de grootste stad van wat nu de provincie Noord-Brabant is. De stad lag al eeuwenlang op een punt waar land- en waterwegen op elkaar aansloten.

's-Hertogenbosch in 1795
's-Hertogenbosch in 1795

Den Bosch was de verbindingsschakel tussen de grote havensteden van Holland en een deel van het West-Europese achterland. Goederen die per schip uit Holland arriveerden, werden hier overgeladen op karren en paarden om verder naar het zuiden vervoerd te worden.

Brede Haven
Brede Haven

Als handelsstad stond ‘s-Hertogenbosch in belangrijkheid direct achter Amsterdam en Rotterdam. Niet voor niets liep de enige verharde, doorgaande weg van Nederland in deze tijd van Den Bosch, dwars door de Meierij, naar Luik. Alle overslagactiviteiten gebeurden in de Bossche havens: de Brede en de Smalle Haven. In moderne tijden is daar nog de Industriehaven bijgekomen.

De Gruyter
De Gruyter

De Brede Haven

De haven is al in de Middeleeuwen ontstaan uit de Vughterstroom. In 1448 is vanaf de Visstraat een kade aangelegd en ontwikkelde zich dit gedeelte tot de Binnenhaven. Langs de linkeroever van de Binnendieze werden kademuren aangelegd, waardoor de Brede Haven ontstond.

De Smalle Haven

Toen er ruimtegebrek ontstond vanwege het drukke bezoek aan de haven, werden er aanvankelijk twee panden gesloopt om ruimte te maken voor hooischepen. In 1634 werden alle huizen aan de rechterzijde van de Binnenhaven opgekocht en werden er kademuren opgetrokken. Zo ontstond de Smalle Haven.

Spoorhaven
Spoorhaven

Diezehavens en Zuid-Willemsvaart

In de twintigste eeuw stond aan de Smalle Haven de fabriek van De Gruyter, waarvoor veel grondstoffen per schip werden aangevoerd. Maar in diezelfde twintigste eeuw zijn de havenactiviteiten grotendeels verplaatst naar de Dieze buiten de stad op het bedrijventerrein De Rietvelden. Daar werden insteekhavens en langshavens aangelegd aan de Dieze en later de Ertveldplas.

Dat proces was overigens al begonnen in 1866 met de aanleg van een spoorhaven. Later kwam daar een tweede bij, aan de andere zijde van het rangeerterrein. De spoorhavens zijn in 1949 gedempt. Ten zuiden van de stad kwam een aantal langshavens langs de Zuid-Willemsvaart.

Industrie- of Vikinghaven
Industrie- of Vikinghaven

Industriehaven

Midden jaren 1920 is een industriegebied ontwikkeld waar onder meer de Brabanthallen, de De Gruyterfabriek en de fabriek van Michelin gebouwd werden. Centraal tussen deze complexen ligt de Industriehaven. Hier werden van meet af aan veevoeders, bouwmaterialen, landbouwproducten en voedingsproducten overgeslagen.

Eén hoekje van de haven werd in 1932 gereserveerd voor de zeilboten van de Bossche watersportvereniging De Viking. Vandaar dat de Industriehaven ook wel Vikinghaven werd genoemd. In september 1952 verhuisde De Viking naar een nieuwe jachthaven aan de Ertveldplas.'s-Hertogenbosch was rond 1800 veruit de grootste stad van het toenmalige Staats-Brabant. De stad lag al eeuwenlang op een punt waar land- en waterwegen op elkaar aansloten.

Het complex van Heineken uit de lucht
Het complex van Heineken uit de lucht

Begin jaren vijftig werd het industrieterrein verder naar het noordwesten uitgebreid. Hier, aan de Rietvelden, begon men in 1955 aan de bouw van de Heinekenbrouwerij, die aan een nieuwe insteekhaven, de Rietveldenhaven, kwam te liggen.

Heineken maakt veel gebruik van de haven en heeft het initiatief genomen tot de ontwikkeling van een containerterminal. Hieruit is de BCT (Bossche Container Terminal) ontstaan. Inmiddels is deze terminal de belangrijkste van de Nederlandse binnenhavens, met meer dan 120.000 TEU (containereenheden) per jaar. Enkele cijfers:

* TEU (twenty-feet equivalent unit) is de standaardmaat voor zeecontainers. 1 TEU is een container van 20 feet (=6,1 m) lang, 8 feet (=2,44 m) breed en 8 feet 6 inch (=2,59 m) hoog.

Bekijk ook

Havens in Brabant

Water in Brabant

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen