skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Helikopter én gezin de mist in

Rini de Groot
vertelde op 18 december 2017
bijgewerkt op 20 december 2017
Per brief van 16 november 1963 die met de avondpost kwam, kondigde mijn broer Marinus aan dat hij begin december op het vliegtuig zou stappen. De Mill-Hill missionaris, werkzaam op een eenzame missiepost in Belgische Congo, ruilde daarmee tropische temperaturen in voor de koude Kerstdagen in Nederland.

“Ik vlieg met Sabena vanuit Basankusu naar Brussel en daarna per helikopter naar Eindhoven”. Het telegram van 10 december vermeldt de aankomst voor morgen! Vader en moeke vertrekken in een personenauto, de anderen stappen in broers Volkswagenbus waarin een brandende butaangaskachel. In Son werd een stok speelkaarten gekocht.

We arriveerden ruimschoots op tijd bij de heliport. De landing was om 12.00 uur gepland, maar er staat al een toestel aan de grond! Zouden we wéér te laat zijn? In de houten barak van Sabena kregen we te horen dat de vlucht vanwege de mist geannuleerd was. De passagier komt per taxi vanuit Zaveltem. Wij gefrustreerd, vorig jaar waren we voor de andere broer ook te laat!

Op zo’n groot gezelschap was de barak niet berekend en buiten op de bank was het te koud, daarom overbrugden we elders de wachttijd. In het voormalige Café Casino aan de Aalsterweg werd gewarmd, koffiegedronken, gegeten, gekaart, biertje en borreltje gedronken én zien we vader zelfs aan het biljart. Omdat we weggegaan waren zonder contact achter te laten, belde de helibasis tevergeefs naar het ouderlijk huis en gingen óók de afhalers ‘de mist in.’ Toen we zélf contact opnamen met Uden kregen we te horen dat de passagier al gearriveerd was. Snel werd er afgerekend en vertrokken we nogmaals naar de heliport, maar pas nadat vader ‘gewaterd’ had.

De luchtreiziger werd vanuit het luchthavengebouw door een stewardess uitgeleide gedaan. Hij was nog tropisch gekleed in witte toog en omgord met de vuurrode singel, wij waren in stevige winterkleding. Enthousiast vertelde Marinus dat hij was gebracht met een splinternieuwe Chevolet en ook nog als enige passagier. Handen worden geschud; de jongste van het gezelschap, de driejarige René, roept “met Sinterklaas heb ik een cowboytent gekregen!” Op de vraag aan de gast in welk vervoermiddel hij naar huis wilde, was het kort en krachtig: ‘de snelste en veiligste’ en dus de personenauto met zijn ouders.

Moeke zou graag eerst de kapel van Ons Lief Vrouwke bezoeken. Met een blij gevoel dankten we dat de zendeling na afwezigheid van drie jaar weer heelhuids in ons midden was. Er werden Wees Gegroetjes gebeden en kaarsen gebrand. Het vertrek met de Volkswagenbus had een koudestart-probleem. Op zo’n ijsdag niet verwonderlijk. Met buiten een gevoelstemperatuur van -5,5 0C was het binnen een warme aankomst. Martien had de kolenkachel ‘gloeiend‘ gestookt.

Drie weken eerder was Marinus vertrokken uit de bushbush, waarna hij op de hoofdmissiepost Basankusu een ontmoeting had met zijn broer Jan. Marinus pakte uit met een door de negertjes vers geplukte ananas uit het tropische Congo; fruit dat de Udense groentewinkels nog niet kenden. Aangevuld met het jongste grut heerste er een warme sfeer, met z’n zestienen rond de uitgetrokken keukentafel. Op z’n Uje’s gezegd: ’n skòn tòfel mè vòlk.

In de vijftiger jaren ging de aankomst in Veghel van Sint met een heli letterlijk en voor ons figuurlijk de mist in. Heliport Eindhoven was gelegen aan de Boutenslaan, waar nu Leeuw Trainingscentrum is gevestigd.

Foto’s: Helikopter aan de grond; Gefrustreerde gezichten; Vader aan het biljart; Marinus verlaat het vluchtgebouw; Handjes schudden bij heliport; Thuis ontvangst; een ananas.

Reacties (7)

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 19 december 2017 om 11:14
Bedankt voor het delen van dit bijzondere persoonlijke verhaal, Rini! Wat jammer dat de mist roet in het eten gooide, waardoor jullie de aankomst van Marinus hebben gemist. Maar zo te lezen en te zien op de prachtige foto's hebben jullie er toch een mooi welkomstfeest van gemaakt!

Je broer had vast heel veel te vertellen over zijn tropische reis van maar liefst drie jaar! Kun je je daar misschien nog iets van herinneren?
Rini zei op 20 december 2017 om 08:21
Dit verhaal is de aankomst, het vertrek heb ik destijds weergegeven in:
“Voor je werk met de boot naar Congo.”
Destijds was een vakantie om de vijf jaar en telde opnieuw aan bij terugkomst.
Nu was het 3 jaar dit hield verband met de plotselinge vlucht
bij de opstand in 1960,
Ook staat dat vertelsel nog op de lijst.
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 20 december 2017 om 09:44
Mooi dat je ook het vertrek van Marinus al hebt beschreven, bedankt voor de verwijzing, Rini! We zijn natuurlijk benieuwd naar het verhaal achter de opstand in 1960, dat moet vast erg heftig zijn geweest voor je broer...
Peter van Kaathoven zei op 5 februari 2018 om 09:45
Op 22 november 1955 bestelde Sabena acht Sikorsky S-58C. Deze grote helikopter kon twaalf passagiers vervoeren. De getoonde helicopter is waarschijnlijk de ex N878 van Chicago Helicopter Airways. In 1963 geleased aan Sabena NV en op 24 juni 1963 aangekomen op Brussel-Zavemtum. Op 4 november her geregistreerd als OO-SHQ om op 1 april 1967 uit dienst te worden genomen.

Kwam op 13december in dienst bij de Belgische Luchtmacht als B14/OT-ZKN, als VIP helikopter. Op 10 juli 1976 uit dienst genomen met 9840 vlieguren op de teller. Heeft tot 31 augustus 1978 op vliegbases Koksijde in opslag gestaan.

Op 31 januari 1978 van Koksijde vervoerd naar Oedheim (Duitsland). Her geregistreerd D-HAUC Meravo Luftreederei Fluggesellschaft mbh - Oedheim, om in februari 1978 weer uitgeschreven te worden.

Verplaatst in 1982 naar de Helikopter basis Laupheim (Duitsland) van de Duitse Landmacht met militaire registratie 80+25.
Rini de Groot. zei op 13 september 2019 om 23:15
Peter, alsnog bedankt voor de uitgebreide aanvulling,
zo heeft iedereen zijn inbreng.
Rini de Groot. zei op 7 november 2021 om 11:19
Verneem dat precies vandaag twintig jaar geleden Sabena haar laatste vlucht maakte. Telkens wanneer ik als Vrijwilliger het er naast liggende Pre- Historisch Dorp bezoek, parkeer ik voor de vroegere landingsplaats van Eindhoven. deze unieke landingsplaats. Belgische Vrijwilligers en bezoekers vertel ik jammer
je had met enkele minuten lopen het Museum bereikt.
Rini de Groot. zei op 28 mei 2022 om 01:15
Zoals tegenwoordig hobbyisten naar de vliegbewegingen op de Landsart van Vliegbasis Welschap turen, vertelde een mevrouw me vandaag.
Gingen wij als kind, kort bij huis, in de zestiger jaren uren gewapend met een fles drinkwater en boterhammen naar de Helihaven van Sabena aan de Boutenslaan in Eindhoven naar dalende en opstijgende Heli.s kijken.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen