skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg

Stationsgebouw 'type Helvoirt'

Ooit stopten er wel vier treinen per dag bij de halte Helvoirt. Maar het station werd al snel letterlijk en figuurlijk gepasseerd.

Stationsgebouw type Helvoirt

Op 4 juni 1881 vertrok de eerste feesttrein vanuit Tilburg richting ’s-Hertogenbosch. Ook Helvoirt werd aan gedaan en reizigers konden ter plekke het bijzondere stationsgebouw bewonderen, het “type Helvoirt”. In totaal zijn er vier van dergelijke gebouwen verrezen, gekenmerkt door hun lage gebouwen met een woning en dienstlokalen. Maar de slopershamer werd in de jaren zeventig gehanteerd; geen van de gebouwen staat er nog.

Helvoirt was niet meer dan een halte maar bezat wel een eigen koffiehuis. En hoewel de halte al in 1938 uit de reizigersdienst verdween, maakte het goederenvervoer nog tot 1970 gebruik van halte Helvoirt. Welke herinneringen maakt deze foto bij jou los? Vertelden je ouders bijvoorbeeld over het station?

Reacties (4)

Dré Mathijssen zei op 8 augustus 2016 om 10:16
goederenvervoer rond de jaren 1950_1965.
de overweg aan de helvoirtse straat bleef rond het middaguur extra lang gesloten voor het rangeren.er kwamen wagons met 20 ton kunstmest voor de boerenbond en molenaar coppens. de wagons moesten binnen24 uur leeg zijn anders kostte het extra staangeld. ook de helvoirtse houtcentrale maakte gebruik van spoortransport. tijdens de suikerbietenoogst reden boeren met paard en wagen bieten naar het station voor transport naar de suikerfabrieken.
omstreeks de kerstdagen wilde grote fabrieken liever geen goederen via het spoor.daarom kwamen de wagons met kunstmest meestal rond deze feestdagen aan in helvoirt
Hanneke van der Eerden
Hanneke van der Eerden bhic zei op 8 augustus 2016 om 10:57
Dank je voor deze aanvulling, Dré
Jan scheffers zei op 29 maart 2020 om 18:49
Het station is op 1 april 1977 gesloopt
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 30 maart 2020 om 09:40
Bedankt voor je berichtje, Jan. Dat is dan bijna op de dag af (!) 43 jaar geleden...

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen