skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Wielerbaan Steeds Sneller, Oirschot

Een jaar voordat de roemruchte betonbaan er kwam was er, elders aan de Wintelreseweg, een onverharde baan. Bij de opening daarvan in juni 1932 sprak de ceremoniemeester vol lof over het werk van De Lustige Wielrijders, “door eigen handenarbeid onder taaien wil, regen en storm opgebouwd met groote liefde”.

Eikenbussel
Foto © Robert van Willigenburg, 20-2-2018

Er werd een tweede wielervereniging opgericht die eigenlijk eerst een houten baan wilde. Die nieuwe baan bij het Wilhelminakanaal werd in september 1933 met een ereronde door Jan van Hout geopend. De uiteindelijke betonbaan zou ondanks de geringe lengte geschikt zijn voor kleine motoren. In juli 1934 kwamen voor het eerst de stayers zoals Leddy, De Graaf en Van Hoek in Oirschot rijden. Schlebaum debuteerde er als gangmaker. De NWU beschouwde het als een experiment en besloot een week later dat op B-banen geen motoren meer mochten rijden.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Verrassend: de exploitatie werd in 1935 overgenomen door de eigenaar van het café op de Markt dat als clublokaal van de nog altijd bestaande Lustige Wielrijders diende. Het lag stil vanaf 1936. De Tilburgse Wielerclub Pijnenburg huurde de opgelapte baan in oktober 1938 af tot en met het komende seizoen maar kwam daar op terug. Begin 1939 was er een andere Tilburgse wielervereniging, Willem II, die de baan huurde om elke 3 weken clubwedstrijden te houden. Bij Pijnenburg waren interne ruzies gaande, waarna bestuursleden overstapten naar Willem II.

In de Tweede Wereldoorlog is de baan zwaar beschadigd door artillerievuur. Naar het schijnt is een deel van het betonpuin in 1948 gebruikt om een Lourdesgrot te bouwen, door Pater Bonnier in de tuin bij klooster Groot Bijsterveld. Op een luchtfoto uit 1948 is de ellipsvorm nog te zien, bij het einde van de Eindhovensedijk. Je kunt de huidige kaart eroverheen leggen en dan kom je uit op de Eikenbussel, precies waar nu een speeltuintje boven een half-verdiept trechtervormig grasveldje ligt, bedoeld als wadi om overvloedig regenwater te bufferen. Met een beetje fantasie maak je er zo weer een wielerbaan van.

Periode: 1933-1948 | Materiaal: Beton | Lengte: 180 meter

Verder lezen en kijken:

Meer over het project en de maker

Koersen op karakter

 

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen