Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Sanders citeert een passage uit het logboek van Heessen: ‘Kaptein Moes heeft gevraagd om veel werklui, ook paard, wagen en stratenmakers om de werkzaamheden op het vliegveld te beginnen’. Mijn vader, Reinier de Groot, ontving van de gemeente Uden een schriftelijke opdracht om gezinnen in enkele omliggende buurtschappen te bezoeken. Samen met Grard Verkuijlen ging hij alle huishoudens af om de mannen te verzoeken zich in te zetten bij werkzaamheden op vliegveld Volkel.
Udenaren helpen op Volkel. Foto uit het boek van Adriaan Sanders.
Twee lijsten vermelden buurtschap, huisnummer en bewoner(s) van Maasstraat (B), inclusief Zoggel, Hoenderbosch (E) en Hulstheuvel. (Of klik op het plaatje voor een vegroting).
Vader noteerde met potlood op de lijst achter iedere naam de aan- of afwezigheid en in dat laatste geval de reden van verhindering zoals: niet thuis, deur gesloten, naar de dokter, Duitsland, ziek, boven de zestig, student, invalide en Gemeente. Tevens waren bewoners vermeld, die mogelijk in bezit waren van paard en kar. Hen werd gevraagd hiermee te verschijnen en ik tel daarbij18 vermeldingen met “P. en K.”.
Op het Marktveld werd verzameld, daarna vertrok de colonne naar vliegveld Volkel met o.a. de taak om bomkuilen te dichten, handmatig met inzet van de meegebrachte karren. Het was voor iedereen een opoffering, voor de boeren was de oogst van het veld. Karren werden mogelijk gebruikt als vervoermiddel voor het ‘voetvolk.’ Voor degenen die geen handenarbeid gewend waren, werd het een zware dag, denkend aan de blaren. Want ook iemand als Piet Lammers, directeur van de zuivelfabriek, was uitgenodigd.
Ton ik ‘s morgens samen met m’n zus uit de H. Mis huiswaarts keerde, zagen we in de Schaftstraat richting Volkel de stoet met paard bespannen karren opgesteld. Sommigen hadden er natuurlijk al enkele kilometers op zitten. Er was nog zo’n 8 kilometer te gaan, stapvoets kostte dat wel anderhalf uur. Het was bij algehele opkomst een behoorlijke file voor die tijd, die ‘s avonds ook weer huiswaarts keerde. Hopelijk heelhuids, want ondanks dat het vrede was, bestond er altijd gevaar voor ononplofte munitie. Zelfs in 2014 werd nog een vliegtuigbom gevonden.
De door m’n vader bewaarde lijsten geven nu een aardige opsomming van de bewoners van toen bij 70 huishoudens met volwassenen van omliggende buurtschappen.
Er werd verteld dat enkele jaren later de stenen van het vliegveld gebruikt zijn voor de verharding van het Marktveld. Daarmee kreeg Uden een Marktplein dat ondertussen een Parkeerterein is geworden. Thuis bleef de benaming ‘het Mèrtveld.’
‘Op 5 october 1943 verrichtte Vader werkzaamheden voor het Vliegveld. Met het plaatsen van een bus met spieën in een wagenwiel waaraan 6 uur werd gewerkt. De rekening van fl. 5.00 werd op 3 april 1944 voldaan.'