skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Een stadsbus met een edelachtbare conducteur

Henk Buijks
Henk Buijks Bhic
vertelde op 23 oktober 2017
bijgewerkt op 19 december 2017
In 1959 wordt het nog duidelijk gesteld: Oss heeft nog geen behoefte aan een stadsdienst. Bijna tien jaar later komt het er tóch van, en dan heeft de Zuidooster meteen een bijzondere chauffeur en een edelachtbare conducteur...

Foto is gemaakt door Jacob Veen, oud-medewerker archief Tilburg.

Foto: Jacob Veen

Omstreeks 1955 telt Oss 28.000 inwoners. Die wonen niet allemaal op een comfortabele loopafstand van centrum en station, maar een stadsbus is er nog niet. Evenals in de vergelijkbare steden Bergen op Zoom en Roosendaal zet in Oss een particulier bedrijf de eerste stap. Touringcaronderneming De Vos in de Oude Molenstraat vraagt in december 1957 de gemeente om een concessie voor een stadsdienst. Het gemeentebestuur heeft er een hard hoofd in, want is zo’n dienst wel rendabel? Subsidie wordt zeker niet verstrekt. Pas in mei 1959 krijgt De Vos antwoord: Oss heeft nog geen behoefte aan een stadsdienst.

Eén buslijn

Vijf jaar later zijn er 6.000 Ossenaren meer. Voor het PvdA-raadslid Geijsen aanleiding om tijdens de algemene beschouwingen in verband met de gemeentebegroting-1964 opnieuw over een stadsbus te beginnen. Zijn voorstel valt in goede aarde: in december 1964 praat de gemeente met de plaatselijke busondernemer Van Dongen, die ’n maand later al komt met een plan voor twee buslijnen, maar niet zonder gemeentelijke subsidie. Het gemeentebestuur, dat meer partijen wil horen, neemt vervolgens contact op met de BBA en de Zuidooster. De Zuidooster, concessiehouder van het streekvervoer in de regio, wil wel. Terwijl de onderhandelingen met de gemeente lopen, is de grote nieuwe wijk Ruwaard in aanbouw.

Geen wonder dus dat in de definitieve offerte van de Zuidooster, van februari 1967, deze wijk een prominente plaats inneemt. Het plan betreft één buslijn in een halfuurdienst tussen de Ruwaard en het centrum via ziekenhuis, station en Schadewijk. De jaarlijkse kosten zouden ƒ 81.350,- bedragen en de gemeente zou het verschil met de (lagere!) inkomsten moeten bijpassen. De gemeenteraad stemt in maart 1968 toe.

Burgemeester als conducteur

Op zaterdag 31 augustus 1968 om 13.00 uur opent de Osse stadsdienst officieel. Dan vertrekt in de Ruwaard een bus met genodigden. De directeur van de Zuidooster zit aan het stuur en burgemeester Jansen treedt op als eerste én laatste conducteur in de Osse stadsdienst. Na aankomst bij het station stapt de “normale” chauffeur in en wordt gereden volgens dienstregeling én de rest van de dag gratis. Pas vanaf 1 september moeten de kaartjes worden gekocht. Volwassenen betalen 30 cent voor een rit, kinderen 15.

Reacties (13)

Dick Janssen zei op 22 februari 2018 om 13:48
Beste Henk, eindelijk iets wijzer geworden t.a.v. stadsdienst Oss. Mijn vraag: heb je enig idee hoe ik aan de bijgaande foto kan komen, maar dan van iets betere kwaliteit, of sowieso een busfoto uit die periode
Henk Buijks zei op 23 februari 2018 om 10:25
Dick, loop binnen bij het Stadsarchief Oss en vraag daar naar de fotocollectie van Daan Scholte. Daar zitten vast wel oudere Osse stadsbussen in. Verder kun je zoeken naar boeken over de geschiedenis van het OV per bus in Brabant. Het BHIC heeft er diverse.
Dick Janssen zei op 24 februari 2018 om 15:29
Beste Henk, dank je voor de tip. Ga ik zeker doen
Hans Ende zei op 13 april 2018 om 23:46
Beste Dick, je kunt deze bus ook zelf fotograferen. Hij is bewaard gebleven en wordt tiptop gehouden door de SVA - Stichting Veteraan Autobussen. http://www.sva-museumbussen.nl/1962-daf/
Dick janssen zei op 15 april 2018 om 00:04
Beste Hans, de 6778 van de SVA, ooit onze trouwbus, is inderdaad een zusje van de Osse stadsbus. Op de foto's die ik daar ondertussen van bemachtigd heb, heeft/hebben die bus/bussen echter een ander nummer waarvan de eerste drie cijfers 678 luiden. Volgens een oud-Zuidoosterman was het de 6780 die in Oss reed.
Albert
Albert zei op 15 april 2018 om 01:02
Dick, begrijp ik het goed, dat je op zoek bent naar een foto van de stadsbus uit Oss, waarop burgemeester Jansen fungeerde als conducteur? Er is een uitgebreid familiearchief van deze burgemeester en mijn buurman is de oudste zoon van hem. Ik zou hem kunnen vragen of hij weet, dat zijn vader ooit gefungeerd heeft als "conducteur" en daarvan een foto is gemaakt. Hij heeft mij ooit verteld, dat hij tijdens de oorlog in het verzet heeft gewerkt, verkleed als "pastoor'.
Rini. zei op 15 april 2018 om 07:32
De achtergrond gelijkt op het verhoogd spoor in Eindhoven.
Dick Janssen zei op 15 april 2018 om 23:50
Beste Albert, bedankt voor je aanbod. maar spaar je de moeite. Ik heb intussen in het stadsarchief in Oss een paar foto's gevonden van burgemeester Jansen als conducteur van de Osse stadsdienst.
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 16 april 2018 om 10:50
Wat fijn om te horen dat je via het Stadsarchief in Oss foto's hebt gevonden van burgemeester Jansen als conducteur, Dick! Veel plezier ermee en iedereen natuurlijk ook bedankt voor de hulpvaardige reacties.
Harrie van den Meerendonk zei op 20 augustus 2021 om 14:08
Zuidooster bus 6780, hetzelfde type als de 6778 die nog bestaat als museumbus, heeft inderdaad in Oss gereden. In de jaren '70 heeft deze bus tussen Den Bosch en Heesch gereden, met als vaste chauffeur Piet Pittens uit Nistelrode.
De 6780 is daarna verkocht aan Maaskant Reizen (fa. Smits) uit Lith. Dat zal rond 1977 geweest zijn. Smits reed voor de Zuidooster lijn 14 van Den Bosch naar Oss via Lith. Dus daarmee kwam deze bus weer even terug in Oss. Op 1 oktober 1978 vond er in het Brabantse stads- en streekvervoer een gebiedsruil plaats tussen de Zuidooster en de BBA. De stadsdienst Oss kwam toen in handen van de BBA. Maar ook de BBA is al weer jaren verleden tijd.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 20 augustus 2021 om 19:22
Bedankt Harrie voor je aanvulling bij dit verhaal. Wat mooi om te lezen dat je zoveel van deze bus af weet. En dat je ons kunt bevestigen dat het inderdaad busnummer 6780 was die in Oss reed. Is dit een hobby van je of heb je wellicht zelf gewerkt als chauffeur?
Harrie van den Meerendonk zei op 21 augustus 2021 om 15:25
beste Mariët,
Het was een hobby van mij. Ik zat nog op de basisschool toen ik belangstelling kreeg voor bussen. Rond 1975 was ik kind aan huis bij de Zuidooster in Den Bosch, en enkele jaren later ook bij de BBA. Begin jaren '90 kreeg ik andere interesses, en toen heb ik de bussenwereld achter mij gelaten.
Ik heb nog wel het e.e.a. uit die tijd bewaard. En uiteraard veel leuke herinneringen. Het busmaterieel was toen veelzijdiger dan nu. Maar verreweg de mooiste herinneringen zijn de contacten met de chauffeurs en ander personeel bij de Zuidooster en BBA. Daar zaten veel interessante mensen tussen. Zij gaven het openbaar vervoer kleur.
Terug naar de stadsdienst Oss: enkele namen van chauffeurs uit de jaren 70 die mij te binnen schieten: Wim van Dijk, Janus Reijers, Harrie van Boekel, Piet Schuijers, Jan Steinvoort, Hans Megens, Theo van Loosbroek, Nico van Orsouw, Wim Boerakker.
En nogmaals over bus 6780, het zou kunnen dat ik er nog een foto van heb. Mocht ik die vinden, dan stuur ik wel een link.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 23 augustus 2021 om 15:38
Bedankt voor je reactie Harrie, wat leuk om te lezen dat je dat uit hobby allemaal weet en er zo in geïnteresseerd was en zo vaak geweest bent. En daar ook nog zoveel namen van Osse chauffeurs door weet. Bedankt voor het doorgeven hiervan. En die foto, die zouden we zeker graag bij jouw reactie willen plaatsen. Dus mocht je de link nog vinden, dan houden we ons aanbevolen.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen