skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Neergestorte vliegtuigen in Udenhout 1940-1945

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 27 september 2012
bijgewerkt op 8 mei 2019
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Op 21 juli 1944 stortte rond 01.45 uur bij de Quinrijnstokstraat een Avro Lancaster III van het 75 Squadron neer. Dit squadron was een Nieuwzeelands eskader binnen Bomber Command van de RAF. Op zijn laatste vlucht - met als doel de olie-installaties van Meerbeck-Homberg - bestond de bemanning van de Lancaster ND752 uit een mix van nationaliteiten. Er waren twee Nieuwzeelanders aan boord, de piloot F/O Henry John Burtt (31) en radiotelegrafist W/O Gottfred Lyall Gillan (31). De rest van de bemanning bestond uit boordwerktuigkundige Sgt. Vernon Charles Cornish (20) (RAF); navigator F/Sgt. V. Connell (RAAF); bommenrichter W/O I H.J.W. Coedy (RCAF); en de boordschutters Sgt. Walter Frederick Carter (21) (RAF) en Sgt. George Arthur Levy (RAF).

Alleen Coedy en Connell overleefden de crash. Connell werd meteen gevangen genomen door de Duitsers en overgebracht naar het krijgsgevangenenkamp Stalag Luft 7 bij Bankau in Silezië. Coedy wist aanvankelijk te ontsnappen, maar werd op 7 augustus in Antwerpen alsnog gepakt. Ook hij kwam in Luft 7 terecht.

De overige vijf bemanningsleden kwamen om en werden begraven op het Tilburgse kerkhof Vredehof langs de Gilzerbaan (graven B 58-62). Zij liggen naast de bemanning van de Lancaster die vijf minuten vóór hen in Tilburg neergestort was en die het geen van allen hadden overleefd.

Op 18 september 1944 kwam om 16.34 uur bij buurtschap ’t Winkel een B-24J Liberator van 491BG/854BS naar beneden.

Het wrak van de B-17. Fotograaf: J. de Bont, Waalwijk. Bron: Collectie HKK Onsenoort.

Ruim een maand later, op 21 november 1944, kwam er opnieuw een Amerikaanse bommenwerper neer in Udenhout. Nu ging het om een B-17G Flying Fortress (serienummer 43-38141, call sign R5-V) van 487BG/839BS, gevlogen door 2nd Lt. B.E. Davidson.

De R5-V was opgestegen van vliegveld Lavenham voor een bombardementsmissie op Hamm, een belangrijk spoorknooppunt. Vlak voor het doel bereikt werd, werd het toestel geraakt door Flak. Eén motor viel uit en in een tweede ontstond brand, waardoor het vliegtuig onbestuurbaar werd.

Nadat Davidson het bevel had gegeven om het toestel te verlaten, zette hij het op de automatische piloot. De hele bemanning landde veilig aan hun parachutes en werd door de Duitsers krijgsgevangen gemaakt.

De bommenwerper vloog op eigen kracht nog zo'n 175 kilometer door, waarna het ten slotte langs de Schoorstraat in Udenhout neerstortte. (Bron: Pouwel Pouwels, Vliegtuigcrashes 1940-1945 in Midden-Brabant. (Onsenoort, 2018), p. 136-138).

Wellicht zijn er nog mensen in Udenhout die hier meer van weten en die die kennis met ons willen delen. Alle aanvullingen op de verhalen over deze crashes zijn natuurlijk van harte welkom.

Reacties (14)

Bart zei op 11 juni 2013 om 21:30
De b-24 is de 44-40210. En er is zelfs een foto van het moment dat het vliegtuig crasht, Ze kwamen van Eindhoven en vlogen nog op geen 100 meter, en werd boven Oisterwijk geraakt.
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 13 juni 2013 om 08:51
Klopt helemaal, Bart. Had je de link naar <a href="http://bhic.nl/index.php?id=13890" target="_parent">het verhaal daarover op deze site</a> al gezien?
Pascal Schoonus zei op 26 juni 2016 om 13:50
De exacte locatie van de B17G is schuin tegen over het kapelletje. Deze is daar onbemand neer gestort nadat de bemanning het vliegtuig verlaten had. Mijn oom is destijds nog bij dit vliegtuig geweest net na de crash, hij is nu 89 en woont in Canada.
Pascal Schoonus zei op 26 juni 2016 om 13:58
Een deel van het staartvlak heeft tot 12 jaar geleden gelegen bij de hooimijt van de gebroeders Schapendonk links van Café Boslust. Zelf hebben wij in het verleden daar nog resten van het toestel gevonden met een detector.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 27 juni 2016 om 11:05
Wat bijzonder Pascal dat dat staartvlak daar nog zo lange tijd heeft gelegen! Weet je toevallig wat er toen mee is gebeurd?
Pascal zei op 27 juni 2016 om 11:12
Ik weet van de huidige bewoners dat ze het aan iemand gegeven hebben die wist dat het daar lag. Misschien dat zij nog weten wie deze persoon was.
Pascal Schoonus
Pascal Schoonus zei op 8 januari 2017 om 19:49
Onlangs hebben wij de crash locatie nog een bezocht met een metaal detector en weer het een een en ander naar boven gehaald. Aan een aantal leidingen is te zien dat ze zijn door geknipt i.p.v. uit elkaar gerukt. Dat bevestigd ook het verhaal dat het op locatie ontmanteld is. Volgens mijn neef Joost van der Loo is aan de overkant van deze locatie ooit een deel van een van de vleugels gevonden.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 11 januari 2017 om 16:22
Bedankt Pascal voor je reactie. Dankzij jullie speurtochten en verhalen van anderen komen we steeds een beetje verder met ons onderzoek naar de crashes van deze vliegtuigen.
roberto zei op 25 januari 2018 om 14:13
Hoi ,
ik heb de locatie nog bezocht met mijn detector en inderdaad weer wat kleinere stukken opgegraven . Er liggen van dit vliegtuig zoals Pascal al aangaf aan beide kanten van de weg stukken . Als je op locatie staat is het ook duidelijk te zien aan de begroeiing die ontbreekt namelijk. Het lijkt dus alsof hij van de ene naar de andere kant van de weg is gegleden. Grote stukken heb ik niet gevonden dus hij is goed geruimd. Wel lag er nog wat punt 50 munitie . Die liggen nu veilig op een andere plek .
Pascal Schoonus zei op 25 januari 2018 om 17:49
De B17 is inderdaad onbemand uit richting den Bosch in glijvlucht naar Udenhout afgedreven en uiteindelijk op de Schoorstraat gecrasht. Locatie 51°37'08.7"N 5°07'33.3"E. De locatie is door de afwezigheid van bomen nog te herkennen, komt waarschijnlijk door de kerosine die daar de grond in is gelopen destijds. Dit heb ik vernomen van mijn oom Kees van der Loo en oom Toon van der Loo (Wijlen smid uit de groenstraat). Zij zijn daar kort na de crash op locatie geweest en dit gezien hebben. Ergens rond 1984 zijn mijn neef (Joost van der Loo) en ik ook met een detector aan het zoeken geweest. Destijds werd het fietspad daar aangelegd en was de grond omgewoeld. Toen lag er nog behoorlijk wat punt 50 munitie en grotere fragmenten van 30 bij 30 cm. Ook nog een groot scharnierdeel gevonden met de letters Boeing daarop. Dit heb ik ooit aan de heer Frans van Venrooij overhandigd uit Loon op Zand voor zijn museum.
Nu liggen er alleen nog wat kleine fragmenten die de crash locatie bevestigen.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 26 januari 2018 om 13:36
Bedankt Roberto en Pascal, voor het doorgeven van jullie bevindingen. En fijn om te weten dat de munitie nu veilig opgeborgen is.
Dus alleen al door goed rond te kijken werd de juiste locatie al wat duidelijker. Om daarna met de metaaldetector het juiste gebied precies te gaan verkennen. Mooi!
ans meijlink zei op 5 april 2018 om 10:28
ik kreeg laatst deze email (in nederlands vertaald)
De oom van een vriend van mij heeft mogelijk in 1944 een Nederlander bijna om het leven gebracht door een actie met zijn vliegtuig. Mijn vriend zoekt deze Nederlander.

De oom heet Hayes M. Baumgardner en hij was een B-24 bommenwerper piloot in de 491st Bomb Group van de US 8tgh Air Force.

Hij vloog een bevooradingsmissie op 18 september 1944 waarbij hij voorraden vanaf 75 meter hoogte liet vallen in de buurt van Best en Son rond 16:00u. Tijdens zijn terugvlucht vloog hij onder dijkniveau tussen Udenhout en de kust om luchtafweergeschut te ontwijken. Terwijl hij over één van de dijken vloog, mistte hij rakelings een man op een fiets, die zich liet vallen om de proppellers van de bommenwerper te ontwijken. Mijn vriend zoekt deze man op de fiets op de dijk of iemand die dit verhaal kent.
ans kleijheeg - meijlink zei op 15 juni 2019 om 16:26
wouw, dat is fijn, zal het meteen doorgeven aan mijn schoonzoon, een vriend van hem is n.l. een kleinzoon van de broer van de vliegenier, en hij wilde meer weten

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.