skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Burgemeester vreest chaotische bouwstuipen

Burgemeester Buskens wil de chaotische bouwtoestanden in Uden tegengaan. Hij is groot voorstander van een Uitbreidingsplan voor zijn gemeente. Op 2 december 1940 komt het ontwerp ter inzage.

Inmiddels kiest het uitgedijde Uden voor toekomstige inbreiding in plaats van uitbreiding. Daarmee wordt een traditie doorbroken die dateert uit de jaren ’30. In die periode ontwikkelt zich in Nederland beleid voor ruimtelijke ordening. Het is een politieke wens om de volkshuisvesting te verbeteren.

10.000 Inwoners

Wijzigingen in de woningwet maken het opstellen van uitbreidingsplannen mogelijk. Ook Uden heeft daar behoefte aan. De gemeente staat onder bestuur van burgemeester Buskens. Ze telt in 1936 ruim 8.900 inwoners. Buskens hoopt dat Uden binnen enkele jaren de 10.000 passeert. Een uitbreidingsplan is nodig om die groei op te vangen. Uden heeft geluk. De plaats kan aan alle zijden uitdijen.

Chaotische bouwstuipen

Maar Buskens is bezorgd over de chaotische bouwstuipen. “Zoals er thans kriskras door elkaar wordt gebouwd, krijgt men later de grootste moeilijkheden met het aanleggen der wegen”, aldus Buskens. Het gevolg laat zich raden: onteigening en grote onkosten voor de gemeente. Dat moet anders. Een uitbreidingsplan is gewenst om orde te scheppen. Het levert vragen uit de gemeenteraad op.

Beperkt het uitbreidingsplan de bouw? Zijn er geen andere maatregelen te treffen? “Zoals er momenteel in Uden wordt gebouwd, kan het niet doorgaan”, herhaalt Buskens. Om verstrooiing tegen te gaan, moet er volgens de wet een uitbreidingsplan zijn. Akkoord, de raadsleden zien sowieso liever dat Uden investeert in een gemeenteplan, dan in een streekplan. Dus stemt de raad tot opluchting van Buskens in. Een besluit dat volgens hem een mensenleeftijd eerder genomen had moeten worden. Voor 2.000,- gulden gaan tekenaars van de Streekcommissie Oost Noord-Brabant aan de slag. Op 2 december 1940 komt het ontwerp ter inzage.

Ordelijk

Er is dan al tegemoetgekomen aan op- en aanmerkingen. In 1941 vindt de vaststelling plaats. De gemeente Uden heeft eindelijk het recht om aan te wijzen waar het eerst gebouwd moet gaan worden. Geen chaos meer, maar duidelijkheid. Stagnatie in de bouw leidt tot een focus op wegenaanleg. Eén daarvan is de provinciale weg om het verkeer uit de dorpskom af te voeren. Maar na de oorlog zal het uitbreidingsplan laten zien wat het waard is. Uden zal ordelijk uitgroeien tot de middelgrote stad van nu.

Dit verhaal verscheen eerder in Brabants Dagblad

Reacties (2)

Cor van den Broek. (Bruukske) zei op 24 oktober 2017 om 11:54
Leuk om te lezen, Rolf Vonk.
De rondweg, (N265) is er gekomen, volgens mij pas in 1956 voltooid. Maar ook de land van Ravensteinstraat werd in die tijd doorgetrokken en via de Kornetstraat kon met toen voortaan richting Nistelrode. In die tijd is ook ten zuiden van de N265 begonnen met het bebouwen van de Bitswijk en het valt mij daarbij op dat er over de infrastructuur, goed is nagedacht. Een halve eeuw later is men met de bebouwing van den Hoenderbosch (Uden Zuid) begonnen, waarbij een goede infrastructuur ver te zoeken is. Vele hoekjes met doodlopende wegen. Zelfs een grote doorgaande weg, de Morgenweg, werd ineens doodlopend omdat er een hooggeplaatste ambtenaar kwam wonen...!
Rolf Vonk zei op 24 oktober 2017 om 20:36
Dag Cor,

wat mooi hoe je refereert aan enkele inmiddels historische ontsluitingswegen en hoe die tegenwoordig nog altijd het verkeer vlot afwikkelen. In de geest van Buskens, zullen we maar zeggen. Is die eerste rondweg niet de Ringbaan, nog voordat de latere Rondweg werd aangelegd?

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen